Perämoottorin vaihteistoöljyjen vaihtoon on netissä aivan riittävästi ohjeita, jotka ohjeistavat laittamaan alemmasta aukosta öljyä sisään kunnes ylemmästä alkaa tulla öljy ulos. Mitä asiasta voi enempää sanoa?
Viime vuonna perämoottoria ei käytetty lainkaan, enkä ollut aivan varma, koska öljyt on edellisen kerran vaihdettu. Öljyhän tulee vaihtaa mahdollisimman myöhään syksyllä, jotta vaihteistoon kertynyt vesi saadaan pois, mikäli moottoria säilytetään talvella pakkasessa. Meillä käyttötunteja tulee niin vähän, että asia ei ole ongelma. Itse asiassa koko öljyjen vaihtokin on ollut vähän niin ja näin, kun käyttötunteja kertyy vuosittain alle kymmenen.
15 vuoden "kokemuksen" jälkeenkin opin muutaman uuden asian öljyjen vaihdosta, kun asiaan viitsin perehtyä. Sotkuisesta puuhasta selviää aavistuksen verran siistimmin, kun molempien aukkojen alle virittää ilmastointiteipin palasista kourut. Öljyn ohjaus astiaan onnistuu paremiin ja pinnan puhdistuksesta selviää parin teipinpalan irroitukselta. Taas on ihmeteipillä yksi käyttökohde enemmän.
Koeajolla selvisi, että pienen pientä öljyvuotoa esiintyy. Asiaa tutkittuani minulle selvisi, että öljyproppujen tiivisteet on vaihdettava jokaisen öljyn vaihdon yhteydessä. Ei iso investointi, mutta järveltä perämoottorin virallisen edustajan putiikkiin on 70 km ja kotoakin reilu 20 km. Tiiviste on hieman muotoaan muuttavaa muovia ja vastaavaa kokoa ei löydy maan johtavista auto/mp/venevaraosaliikkeistä. Ostin niitä sitten varastoon reilummin.
Viime vuonna perämoottoria ei käytetty lainkaan, enkä ollut aivan varma, koska öljyt on edellisen kerran vaihdettu. Öljyhän tulee vaihtaa mahdollisimman myöhään syksyllä, jotta vaihteistoon kertynyt vesi saadaan pois, mikäli moottoria säilytetään talvella pakkasessa. Meillä käyttötunteja tulee niin vähän, että asia ei ole ongelma. Itse asiassa koko öljyjen vaihtokin on ollut vähän niin ja näin, kun käyttötunteja kertyy vuosittain alle kymmenen.
15 vuoden "kokemuksen" jälkeenkin opin muutaman uuden asian öljyjen vaihdosta, kun asiaan viitsin perehtyä. Sotkuisesta puuhasta selviää aavistuksen verran siistimmin, kun molempien aukkojen alle virittää ilmastointiteipin palasista kourut. Öljyn ohjaus astiaan onnistuu paremiin ja pinnan puhdistuksesta selviää parin teipinpalan irroitukselta. Taas on ihmeteipillä yksi käyttökohde enemmän.
Koeajolla selvisi, että pienen pientä öljyvuotoa esiintyy. Asiaa tutkittuani minulle selvisi, että öljyproppujen tiivisteet on vaihdettava jokaisen öljyn vaihdon yhteydessä. Ei iso investointi, mutta järveltä perämoottorin virallisen edustajan putiikkiin on 70 km ja kotoakin reilu 20 km. Tiiviste on hieman muotoaan muuttavaa muovia ja vastaavaa kokoa ei löydy maan johtavista auto/mp/venevaraosaliikkeistä. Ostin niitä sitten varastoon reilummin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti