Tarvitaan uutta
- uudet öljypropun tiivisteet x 2
- 500 ml vaihteistoöljyä
Moottorille sopivat tiivisteet löytyvät ainakin merkin virallisestä huoltopisteestä. Maksavat luokkaa euron kappale, joten kannattaa ottaa pieni varasto mukaan, jos liike ei ole matkojen varrella. Olen etsinyt muista varaosaliikkeistä sopivia, mutten ole vielä löytänyt. Merkkiliike ei satu matkojeni varrelle eikä varsinkaan sopivaan aukioloaikaan.
Valitaan öljy perämoottorin ohjekirjan mukaan. Omani on hukassa, joten suosin perämoottoreille suunniteltua GL4 öljyä (pelkään hypoidiöljyjen syövyttävän vaihteistoa). 250 ml ei riitä, joten hankin aina 500 ml kerralla. Loppu säilyy kyllä. Öljyn valinnassa on tärkeää se, että valitsee kokoonpuristuvan tuubin - etenkin, jos ei omista erityistä öljypumppua.
Tarvitaan olemassa?olevaa
- teline perämoottorille
- öljyastia
- ilmastointiteippiä
- rätti
- öljypropulle sopiva meisseli
Telineelle on hyvä ominaisuus se, että moottori on sen verran korkealla, että öljyastia mahtuu perämoottorin alle. Kerään öljyt tähän tarkoitukseen hankkimaani suljettavaan astiaan, jossa on kyljessä öljynkeräyskaukalo/syvennys. Rätiksi riittää vaikka neljäsosa vanhasta t-paidasta.
Vaihtoprosessi
Laitetaan öljyastia pystyssä olevan perämoottorin alle. Taitellaan teipistä molempien öljyproppujen alle pienet kourut/tippanokat. Avataan alempi proppu ja tämän jälkeen ylempi proppu - tässä järjestyksessä, jotta minimoidaan sotku alempaa proppua avattaessa. Vanhan öljyn valuessa pois vaihdetaan öljyproppujen ympärille uudet tiivisteet ja asetellaan proput ja meisseli saataville. Uusi öljy laitetaan vaihteistoon pusertamalla tuubista alemmasta öljypropusta öljyä sisään, kunnes ylemmästä valahtaa pari tippaa ulos. Näin öljyn sekaan jää mahdollisimman vähän ilmataskuja ja öljyä tulee täytettyä sopiva määrä. Sitten pidellään toisella kädellä öljytuubia alemmassa reiässä ja tukitaan ylempi reikä. Tämän jälkeen tukitaan alempi reikä - tässä järjestyksessä toimien pidetään öljyn valuminen alemmasta reiästä minimissä ... eikä silti vältytä sormien sotkemiselta.
Jos valunut öljy oli valkeaa, niin öljyn seassa oli vettä. Vähäisestä harmaasta juovasta öljyn seassa ei kannata huolestua, mutta täysin valkea öljy kertoo jo ongelmasta vaihteiston tiiviydessä. Vanhat öljyt ja öljyiset rätit, tuubit ja teipit voi viedä vaikka muutaman vuoden välein jäteasemalle. Jäteasemat eivät peri ongelmajätteiden vastaanotosta maksua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti